PROGRAM NAUCZANIA

POZIOM PODSTAWOWY

Przeznaczony jest dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z gitarą. 


Pierwsze kroki stawiamy grając na gitarze klasycznej. Nauka koncentruje się wokół umiejętności gry „akordowej”. Na poziomie podstawowym ograniczamy się jedynie do zagadnień praktycznych – jak najwięcej gramy! Uczymy się na przykładach konkretnych utworów, będących szlagierami gitary klasycznej i akustycznej.

Pracę na poziomie podstawowym dzielimy na cztery części:

Część I: podstawowe akordy i bicia oraz pierwsze proste utwory akordowe.


  • Postawa z instrumentem

  • Strojenie gitary

  • Technika gry lewą

  • Akordy E moll, A moll, E dur, A dur

  • Technika gry prawą ręką

  • Bicie 1

  • Ćwiczenie bicia gitarowego

  • Akordy G dur i C dur

  • Bicie 2

  • Technika ścieżki przejścia

  • Bicie 22+

  • Melodia Molowa

  • Melodia Durowa

  • Bob Dylan “Knockin’ On Heaven’s Door”

  • Akord D dur

  • Wilki “Son of The Blue Sky”

  • Jimi Hendrix “Hey Joe”

  • Akord E7

  • Szanta “Keja”

  • Akord D moll

  • The Animals “House of the Rising Sun”

  • Akord F dur

  • Bicie 3

  • Dżem “Whisky”

  • Akordy C9 i G/H

  • Bicia 4 i 4+

Część II: powtórka części I programu z metronomem.


Część III: bardziej zaawansowane akordy i bicia oraz nieco bardziej wymagające utwory.


  • Perfekt “Kołysanka Dla Nieznajomej”

  • Bicia 5, 5a i 5b

  • Dżem „Wehikuł Czasu”

  • Akord F# moll

  • Bicia 7a i 7b

  • Perfekt “Nie Płacz Ewka”

  • Bicia w rytmie triolowym

  • Technika zapisu tabulaturowego

  • Technika szarpana

  • Szanta “10 w Skali Beauforta”

  • Akordy E7 I H7

  • T – Love “Chłopaki Nie Płaczą”

  • Akordy H moll, H dur i B dur

  • Bicie 8

Część IV: umiejętność gry w zespole.


  • Sekcja rytmiczna - “Knocking On Heaven’s Door”

  • Sekcja rytmiczna - “Son of the Blue Sky”

  • Sekcja rytmiczna - “Hey Joe”

  • Sekcja rytmiczna - “Keja”

POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY

Przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy mieli już do czynienia z gitarą, czują jednak niedosyt umiejętności technicznych jak i wiedzy z zakresu harmonii.


Pracujemy przede wszystkim na podstawie utworów i solówek największych gitarzystów, omawiając na ich przykładzie najważniejsze elementy gry na gitarze.

W przerwach pomiędzy kolejnymi utworami wchodzimy w świat skal, akordów i improwizacji gitarowej oraz omawiamy najważniejsze zagadnienia z zakresu teorii muzyki.

W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:

  • utwór

  • improwizacja I

  • utwór

  • teoria

Podczas pracy na poziomie średnio zaawansowanym warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego.

Utwory nad którymi mamy możliwość pracować na poziomie średnio zaawansowanym w kolejnych etapach nauki to:

Etap I:

  • “Come As You Are” Nirvana

  • "Smoke on the Water" Deep Purple

  • “One” (intro) Metallica

  • “Fly Away” Lenny Kravitz

  • „Unforgiven” Metallica (temat)

  • “Fade to Black” Metallica

  • "Unforgiven” Metallica (podkład)

  • "Niepokonani" Perfect

  • “Layla” Eric Clapton (intro)

  • “Stairway to Heaven” Led Zeppelin

Etap II:

  • "Wonderwall" Oasis“

  • "Nothing Else Matters" Metallica

  • “Johnny B. Good” Chuck Berry

  • "Enter Sandman" Metallica

  • “Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash intro)

  • "Layla" Eric Clapton (solo)

  • “Can’t Stop” Red Hot Chilli Peppers

  • “Tears in Heaven” Eric Clapton

  • "Rood Mood" Stevie Ray Vaughan

  • “Master of Puppets” Metallica

  • “Thunderstruck” AC/DC“

  • "Californication” Red Hot Chilli Peppers (John Frusciante solo)

Etap III:

  • “Under The Bridge” Red Hot Chilli Peppers“

  • Blackbird” The Beatles

  • "Cowboys From Hell" Pantera"

  • “Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash solo)

  • “I Got a Break Baby” T-Bone Walker (solo)

  • “One” Metallica (Kirk Hammet solo)

  • “Na Luzie” Illusion

  • "Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara I)

  • "Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara II)

  • “Knockin’ on Heaven’s Door” Guns and Roses (solo)

  • “Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)

  • “Fade to Black” Metallica (Kirk Hammet solo)

Etap IV:

  • “Little Wing” Jimi Hendrix (intro)

  • “Windy and Warm” Tommy Emmanuel

  • “Money For Nothing” Dire Straits

  • “Farewell Ballad” Zakk Wylde

  • “Red House” Jimi Hendrix (solo)

  • “Welcome Home (Sanitarium)" Metallica (Kirk Hammet solo)

  • “Stairway To Heaven” Led Zeppelin
    (Jimmi Page solo)

  • “Five Long Years” Eric Clapton (solo)

  • “Sweating Bullets” Megadeth (Dave Mustaine solo)

Etap V:

  • "Slide Solo" Warren Haynes

  • “Voodoo Child (slight return)” Jimi Hendrix (wah-wah intro)

  • “Another Brick in the Wall” Pink Floyd (David Gilmour solo)

  • “While My Guitar Gently Weeps” The Beatles (Steve Lukather solo)

  • “So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)

  • "Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)

  • “Train of Consequences” Marty Friedman (solo)

  • “Echo” Joe Satriani (solo)

Tematy teoretyczne, które omawiamy w rapach nauki na poziomie średnio zaawansowanym to:

  • budowa skali C-dur

  • rozłożenie dźwięków na gryfie

  • budowa skali durowej

  • budowa skali molowej

  • granie skal w pozycjach

  • zmiany pozycji skali

  • interwały

  • skale: jońska, eolska, miksolidyjksa, dorycka, frygijska, frygijska-dominantowa, molowa harmoniczna, pentatonika molowa, pentatonika durowa,

  • budowa i nazewnictwo akordów

  • położenie akordów na stopniach skali

  • kadencje akordowe

  • transpozycja utworu

  • akord dominantowy

  • akord półzmniejszony

  • rozpoznanie tonacji utworu

  • improwizacja

MIKS I

Miks I to połączenie poziomu podstawowego i średnio zaawansowanego.

Przeznaczony jest dla osób, które nadal chcą rozwijać umiejętność gry akordami, jednocześnie nie rezygnując z poznawania pozostałych technik gry na gitarze oraz zgłębiania tajników harmonii.

W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:

  • poz. podstawowy

  • poz. śr. zaaw.: utwór

  • poz. śr. zaaw.: teoria

  • poz. podstawowy

  • poz. śr. zaaw.: utwór

  • poz. śr. zaaw.: improwizacja I

Podczas pracy na poziomie "Miks I" warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego.

POZIOM ZAAWANSOWANY

Przeznaczony jest dla tych, którzy wiążą z muzyką swoje plany edukacyjne, zawodowe lub chcą zgłębić bardziej zaawansowane harmonie.

Znajdziecie tam też wszystko to, co powinien wiedzieć przyszły student wydziału jazzu, muzyki rozrywkowej oraz kandydat na muzyka profesjonalnego.

Tematy, które omawiamy na poziomie zaawansowanym to:

​​

  • Jak ćwiczyć skale

  • Skala lidyjska dominantowa

  • Skala eolska dominantowa

  • Skala molowa melodyczna 

  • Czterodźwięki: budowa

  • Położenie czterodźwięków na stopniach skali

  • Budowa akordu – system „drop 2”

  • Improwizacja w oparciu o dźwięki akordowe

  • Kształcenie słuchu

  • Analiza harmoniczna utworów, solówek oraz partii akompaniamentu

  • Dominanta wtrącona / druga

  • Substytut trytonowy

  • Alteracja dominanty

  • Akord zmniejszony: budowa i zastosowanie

  • Blues: akordy, skale, zagrywki

  • Czytanie nut a vista

Podczas pracy na poziomie zaawansowanym warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego lub super intensywnego.

MIKS II

Miks II to połączenie poziomu średnio zaawansowanego i zaawansowanego.

Przeznaczony jest dla uczniów, którzy traktują granie jako hobby, zaszli jednak w ramach poziomu średnio zaawansowanego na tyle daleko, że wymagają nieco bardziej pogłębionej wiedzy z zakresu harmonii oraz szerszego wachlarza umiejętności jeśli chodzi o improwizację oraz akompaniament.

W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:

  • poz. śr. zaaw.: utwór

  • poz. śr. zaaw.: improwizacja I

  • poz. śr. zaaw.: teoria

  • poz. zaaw.: kształcenie słuchu

  • poz. śr. zaaw.: utwór

  • poz. zaaw.: improwizacja II

  • poz. zaaw.: analiza harmoniczna

  • poz. zaaw.:akompaniament

Podczas pracy na poziomie "Miks II" warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego lub super intensywnego.