PROGRAM NAUCZANIA
POZIOM PODSTAWOWY
Przeznaczony jest dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z gitarą.
Pierwsze kroki stawiamy grając na gitarze klasycznej. Nauka koncentruje się wokół umiejętności gry „akordowej”. Na poziomie podstawowym ograniczamy się jedynie do zagadnień praktycznych – jak najwięcej gramy! Uczymy się na przykładach konkretnych utworów, będących szlagierami gitary klasycznej i akustycznej.
Pracę na poziomie podstawowym dzielimy na cztery części:
Część I: podstawowe akordy i bicia oraz pierwsze proste utwory akordowe.
Postawa z instrumentem
Strojenie gitary
Technika gry lewą
Akordy E moll, A moll, E dur, A dur
Technika gry prawą ręką
Bicie 1
Ćwiczenie bicia gitarowego
Akordy G dur i C dur
Bicie 2
Technika ścieżki przejścia
Bicie 22+
Melodia Molowa
Melodia Durowa
Bob Dylan “Knockin’ On Heaven’s Door”
Akord D dur
Wilki “Son of The Blue Sky”
Jimi Hendrix “Hey Joe”
Akord E7
Szanta “Keja”
Akord D moll
The Animals “House of the Rising Sun”
Akord F dur
Bicie 3
Dżem “Whisky”
Akordy C9 i G/H
Bicia 4 i 4+
Część II: powtórka części I programu z metronomem.
Część III: bardziej zaawansowane akordy i bicia oraz nieco bardziej wymagające utwory.
Perfekt “Kołysanka Dla Nieznajomej”
Bicia 5, 5a i 5b
Dżem „Wehikuł Czasu”
Akord F# moll
Bicia 7a i 7b
Perfekt “Nie Płacz Ewka”
Bicia w rytmie triolowym
Technika zapisu tabulaturowego
Technika szarpana
Szanta “10 w Skali Beauforta”
Akordy E7 I H7
T – Love “Chłopaki Nie Płaczą”
Akordy H moll, H dur i B dur
Bicie 8
Część IV: umiejętność gry w zespole.
Sekcja rytmiczna - “Knocking On Heaven’s Door”
Sekcja rytmiczna - “Son of the Blue Sky”
Sekcja rytmiczna - “Hey Joe”
Sekcja rytmiczna - “Keja”
POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY
Przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy mieli już do czynienia z gitarą, czują jednak niedosyt umiejętności technicznych jak i wiedzy z zakresu harmonii.
Pracujemy przede wszystkim na podstawie utworów i solówek największych gitarzystów, omawiając na ich przykładzie najważniejsze elementy gry na gitarze.
W przerwach pomiędzy kolejnymi utworami wchodzimy w świat skal, akordów i improwizacji gitarowej oraz omawiamy najważniejsze zagadnienia z zakresu teorii muzyki.
W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:
utwór
improwizacja I
utwór
teoria
Podczas pracy na poziomie średnio zaawansowanym warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego.
Utwory nad którymi mamy możliwość pracować na poziomie średnio zaawansowanym w kolejnych etapach nauki to:
Etap I:
“Come As You Are” Nirvana
"Smoke on the Water" Deep Purple
“One” (intro) Metallica
“Fly Away” Lenny Kravitz
„Unforgiven” Metallica (temat)
“Fade to Black” Metallica
"Unforgiven” Metallica (podkład)
"Niepokonani" Perfect
“Layla” Eric Clapton (intro)
“Stairway to Heaven” Led Zeppelin
Etap II:
"Wonderwall" Oasis“
"Nothing Else Matters" Metallica
“Johnny B. Good” Chuck Berry
"Enter Sandman" Metallica
“Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash intro)
"Layla" Eric Clapton (solo)
“Can’t Stop” Red Hot Chilli Peppers
“Tears in Heaven” Eric Clapton
"Rood Mood" Stevie Ray Vaughan
“Master of Puppets” Metallica
“Thunderstruck” AC/DC“
"Californication” Red Hot Chilli Peppers (John Frusciante solo)
Etap III:
“Under The Bridge” Red Hot Chilli Peppers“
Blackbird” The Beatles
"Cowboys From Hell" Pantera"
“Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash solo)
“I Got a Break Baby” T-Bone Walker (solo)
“One” Metallica (Kirk Hammet solo)
“Na Luzie” Illusion
"Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara I)
"Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara II)
“Knockin’ on Heaven’s Door” Guns and Roses (solo)
“Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)
“Fade to Black” Metallica (Kirk Hammet solo)
Etap IV:
“Little Wing” Jimi Hendrix (intro)
“Windy and Warm” Tommy Emmanuel
“Money For Nothing” Dire Straits
“Farewell Ballad” Zakk Wylde
“Red House” Jimi Hendrix (solo)
“Welcome Home (Sanitarium)" Metallica (Kirk Hammet solo)
“Stairway To Heaven” Led Zeppelin
(Jimmi Page solo)“Five Long Years” Eric Clapton (solo)
“Sweating Bullets” Megadeth (Dave Mustaine solo)
Etap V:
"Slide Solo" Warren Haynes
“Voodoo Child (slight return)” Jimi Hendrix (wah-wah intro)
“Another Brick in the Wall” Pink Floyd (David Gilmour solo)
“While My Guitar Gently Weeps” The Beatles (Steve Lukather solo)
“So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)
"Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)
“Train of Consequences” Marty Friedman (solo)
“Echo” Joe Satriani (solo)
Tematy teoretyczne, które omawiamy w rapach nauki na poziomie średnio zaawansowanym to:
budowa skali C-dur
rozłożenie dźwięków na gryfie
budowa skali durowej
budowa skali molowej
granie skal w pozycjach
zmiany pozycji skali
interwały
skale: jońska, eolska, miksolidyjksa, dorycka, frygijska, frygijska-dominantowa, molowa harmoniczna, pentatonika molowa, pentatonika durowa,
budowa i nazewnictwo akordów
położenie akordów na stopniach skali
kadencje akordowe
transpozycja utworu
akord dominantowy
akord półzmniejszony
rozpoznanie tonacji utworu
improwizacja
MIKS I
Miks I to połączenie poziomu podstawowego i średnio zaawansowanego.
Przeznaczony jest dla osób, które nadal chcą rozwijać umiejętność gry akordami, jednocześnie nie rezygnując z poznawania pozostałych technik gry na gitarze oraz zgłębiania tajników harmonii.
W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:
poz. podstawowy
poz. śr. zaaw.: utwór
poz. śr. zaaw.: teoria
poz. podstawowy
poz. śr. zaaw.: utwór
poz. śr. zaaw.: improwizacja I
Podczas pracy na poziomie "Miks I" warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego.
POZIOM ZAAWANSOWANY
Przeznaczony jest dla tych, którzy wiążą z muzyką swoje plany edukacyjne, zawodowe lub chcą zgłębić bardziej zaawansowane harmonie.
Znajdziecie tam też wszystko to, co powinien wiedzieć przyszły student wydziału jazzu, muzyki rozrywkowej oraz kandydat na muzyka profesjonalnego.
Tematy, które omawiamy na poziomie zaawansowanym to:
Jak ćwiczyć skale
Skala lidyjska dominantowa
Skala eolska dominantowa
Skala molowa melodyczna
Czterodźwięki: budowa
Położenie czterodźwięków na stopniach skali
Budowa akordu – system „drop 2”
Improwizacja w oparciu o dźwięki akordowe
Kształcenie słuchu
Analiza harmoniczna utworów, solówek oraz partii akompaniamentu
Dominanta wtrącona / druga
Substytut trytonowy
Alteracja dominanty
Akord zmniejszony: budowa i zastosowanie
Blues: akordy, skale, zagrywki
Czytanie nut a vista
Podczas pracy na poziomie zaawansowanym warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego lub super intensywnego.
MIKS II
Miks II to połączenie poziomu średnio zaawansowanego i zaawansowanego.
Przeznaczony jest dla uczniów, którzy traktują granie jako hobby, zaszli jednak w ramach poziomu średnio zaawansowanego na tyle daleko, że wymagają nieco bardziej pogłębionej wiedzy z zakresu harmonii oraz szerszego wachlarza umiejętności jeśli chodzi o improwizację oraz akompaniament.
W przypadku nauki na tym poziomie kolejność / proporcja opracowywanych tematów podczas kolejnych lekcji wygląda następująco:
poz. śr. zaaw.: utwór
poz. śr. zaaw.: improwizacja I
poz. śr. zaaw.: teoria
poz. zaaw.: kształcenie słuchu
poz. śr. zaaw.: utwór
poz. zaaw.: improwizacja II
poz. zaaw.: analiza harmoniczna
poz. zaaw.:akompaniament
Podczas pracy na poziomie "Miks II" warto wziąć pod uwagę naukę w ramach kursu intensywnego lub super intensywnego.