POZIOMY NAUCZANIA
W Kuźni Gitarzystów możesz uczyć się na jednym z trzech poziomów głównych lub jednym z czterech poziomów pośrednich.
Poziomy możesz wybierać i zmieniać.
Na danym poziomie opracowujesz wybraną grupę tematów z puli 11 dostępnych.
POZIOM PODSTAWOWY
Realizowane tematy: Gra akordowa
Przeznaczony jest dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z gitarą.
Pierwsze kroki stawiamy grając na gitarze klasycznej. Nauka koncentruje się wokół umiejętności gry „akordowej”, t.j. nauki akordów i ich sprawnego zmieniania oraz bić. Na poziomie podstawowym ograniczamy się jedynie do zagadnień praktycznych – jak najwięcej gramy! Uczymy się na przykładzie konkretnych utworów, będących szlagierami gitary klasycznej i akustycznej.
POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY
Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale / Improwizacja I
Przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy mieli już do czynienia z gitarą, ale czyją niedosyt umiejętności technicznych jak i wiedzy z zakresu harmonii.
Pracujemy przede wszystkim na podstawie utworów i solówek największych gitarzystów, omawiając na ich przykładzie najważniejsze elementy gry na gitarze takie jak: technika, rytm, brzmienie, itd.
W ramach poz. śr. zaaw. poznajemy również budowę najważniejszych skal oraz rozłożenie ich dźwięków na gryfie, wchodzimy w świat świadomej improwizacji gitarowej, omawiamy też najważniejsze zagadnienia z zakresu teorii muzyki.
POZIOM ZAAWANSOWANY
Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Kształcenie słuchu, Akompaniament, Improwizacja II, Analiza harmoniczna, Technika i skale, Blues, Czytanie nut i akordów a vista
Przeznaczony jest dla tych, którzy wiążą z muzyką swoje plany edukacyjne, zawodowe lub chcą zgłębić bardziej zaawansowane harmonie.
Znajdziecie na nim również wszystko to, co powinien wiedzieć przyszły student wydziału jazzu, muzyki rozrywkowej oraz kandydat na muzyka profesjonalnego.
MIKS 0
Realizowane tematy: Gra akordowa, Harmonia, Skale
Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu podstawowego, którzy już od pierwszych dni swojej gitarowej przygody chcą nie tylko umieć, ale również wiedzieć!
Oprócz gry akordowej uczeń będzie zatem dodatkowo rozwijał wiedzę dot. skal, rozłożenia ich dźwięków na gryfie oraz teorii muzyki.
MIKS I
Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Gra akordowa
Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy chcą nie tylko grać riffy i solówki, ale również dążą do wypracowania solidnej bazy w postaci gry akordowej.
MIKS II A
Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Kształcenie słuchu, Akompaniament
Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy opanowali już podstawowe aspekty techniki gitarowej, improwizacji oraz harmonii, a którzy chcą wzbogacić swoją “edukacyjnę dietę” o takie zagadnienia jak kształcenie słuchu względnego oraz umiejętność świadomego i zróżnicowanego akompaniamentu.
MIKS II B
Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Kształcenie słuchu, Akompaniament, Improwizacja II, Analiza harmoniczna
Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy rozwinęli swoje umiejętności na poz. MIks IIa i nadal nie mają dość!
Na nich czeka praca nad zastosowaniem wyobraźni harmonicznej i słuchu względnego w improwizacji oraz użycie zdobytej do tej pory wiedzy harmonicznej do przeanalizowania legendarnych solówek, partii akompaniamentu oraz budowy harmonicznej wyjątkowo ciekawych utworów muzyki rozrywkowej.
TEMATY LEKCJI
1: GRA AKORDOWA
Realizowany na poziomach: Podstawowym, Miks 0, Miks I
Część I i II*
Pierwsze akordy i bicia
Pozycja z instrumentem
Strojenie gitary
Technika gry lewą
Akordy E moll, A moll, E dur, A dur
Technika gry prawą ręką
Bicie 1
Ćwiczenie bicia gitarowego
Akordy G dur i C dur
Bicie 2
Technika ścieżki przejścia
Bicie 22+
Melodia Molowa
Melodia Durowa
Bob Dylan “Knockin’ On Heaven’s Door”
Akord D dur
Wilki “Son of The Blue Sky”
Jimi Hendrix “Hey Joe”
Akord E7
Szanta “Keja”
Akord D moll
The Animals “House of the Rising Sun”
Akord F dur
Bicie 3
Dżem “Whisky”
Akordy C9 i G/H
Bicia 4 i 4+
Gra z metronomem
Część III
Perfekt “Kołysanka Dla Nieznajomej”
Bicia 5, 5a i 5b
Dżem „Wehikuł Czasu”
Akord F# moll
Bicia 7a i 7b
Perfekt “Nie Płacz Ewka”
Bicia w rytmie triolowym
Szanta “10 w Skali Beauforta”
Akordy E7 I H7
T – Love “Chłopaki Nie Płaczą”
Akordy H moll, H dur i B dur
Bicie 8
Część IV
Sekcja rytmiczna - “Knocking On Heaven’s Door”
Sekcja rytmiczna - “Son of the Blue Sky”
Sekcja rytmiczna - “Hey Joe”
Sekcja rytmiczna - “Keja”
Bicia gitarowe - poradnik
Inne akordy
* Cz. II programu obejmuje tematy z cz. I, tym razem jednak grane z metronomem.
2: UTWÓR
Realizowany na poziomach: Średnio zaawansowanym, Zaawansowanym, Miks I, Miks II
Etap I (podstawa programowa)
“Come As You Are” Nirvana
"Smoke on the Water" Deep Purple
“One” (intro) Metallica
“Fade to Black” (intro) Metallica
„Unforgiven” Metallica (temat)
“Fly Away” Lenny Kravitz
"Unforgiven” Metallica (podkład)
"Niepokonani" Perfect
“Layla” Eric Clapton (intro)
“Stairway to Heaven” Led Zeppelin (intro)
Etap II*
gra akordowa i funk
"Wonderwall" Oasis“
“Can’t Stop” Red Hot Chilli Peppers
technika szarpana
“Nothing Else Matters” Metallica
“Tears in Heaven” Eric Clapton
rock’n’roll
“Johnny B. Good” Chuck Berry
"Rood Mood" Stevie Ray Vaughan
przester podkłady I
"Enter Sandman" Metallica
“Master of Puppets” Metallica
przester melodie I
“Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash intro)
“Thunderstruck” AC/DC“ (Angus Young intro)
gitara solowa
"Layla" Eric Clapton (solo)
"Californication” Red Hot Chilli Peppers (John Frusciante solo)
Etap III
technika akordowo-solowa I
“Under The Bridge” Red Hot Chilli Peppers“
fingerstyle I
Blackbird” The Beatles
przester podkłady II
"Cowboys From Hell" Pantera"
“Na Luzie” Illusion
przester melodie II
"Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara I)
"Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara II)
gitara solowa rock I
“Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash solo)
“Knockin’ on Heaven’s Door” Guns and Roses (Slash solo)
gitara solowa blues I
“I Got a Break Baby” T-Bone Walker (solo)
“Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)
gitara solowa metal I
“One” Metallica (Kirk Hammet solo)
“Fade to Black” Metallica (Kirk Hammet solo)
Etap IV
technika akordowo-solowa II
“Little Wing” Jimi Hendrix (intro)
fingerstyle I
“Windy and Warm” Tommy Emmanuel
fingerpicking
“Money For Nothing” Dire Straits
gitara solowa rock II
“Farewell Ballad” Zakk Wylde
“Stairway To Heaven” Led Zeppelin
(Jimmy Page solo)
gitara solowa blues II
“Red House” Jimi Hendrix (solo)
“Five Long Years” Eric Clapton (solo)
gitara solowa metal II
“Welcome Home (Sanitarium)" Metallica (Kirk Hammet solo)
“Sweating Bullets” Megadeth (Dave Mustaine solo)
Etap V
slide
“Dust My Broom” Hound Dog Taylor
"Slide Solo" Warren Haynes
wah-wah
“Voodoo Child (slight return)” Jimi Hendrix (wah-wah intro)
gitara solowa rock III
“Another Brick in the Wall” Pink Floyd (David Gilmour solo)
“While My Guitar Gently Weeps” The Beatles (Steve Lukather solo)
gitara solowa blues III
“So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)
"Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)
gitara solowa metal III
“Train of Consequences” Megadeth (Marty Friedman solo)
“Echo” Joe Satriani (solo)
*Przejście do każdego kolejnego etapu wymaga opanowania odpowiedniej liczby utworów z wybranych grup z poprzedniego etapu (patrz: podręcznik do poziomu śr. zaaw.).
3: HARMONIA
Realizowany na poziomach: Śr. zaawansowanym, Zaawansowanym, Miks 0, Miks I, Miks II
Interwały
pryma i jej rola
12 dwudźwięków
wybór odpowiedniej litery
charakter brzmieniowy interwałów
Skale
jońska
eolska
miksolidyjksa
dorycka
lidyjska
frygijska
frygijska dominantowa
molowa harmoniczna
pentatonika durowa
pentatonika molowa
Akordy
akordy na stopniach skali
transpozycja utworu
skale a akordy
Dominanta I
akord dominantowy
rozwiązania dominanty
tryton w akordzie dominantowym
akord zmniejszony (trójdźwięk)
skala frygijska dominantowa a akord dominantowy
Subdominanta
subdominanta IV stopnia
subdominanta II stopnia
Dominanta II
akord zmniejszony (czterodźwięk)
akord półzmniejszony
dominanta wtrącona / druga
substytut trytonowy dominanty
4: SKALE / IMPROWIZACJA I
Realizowany na poziomach: Średnio zaawansowanym, Miks I, Miks II
Budowa skali C dur
Rozłożenie 12 dźwięków na gryfie
Rozłożenie dźwięków skali C dur na gryfie
Budowa skali durowej i rozłożenie jej dźwięków na gryfie
Budowa skali molowej i rozłożenie jej dźwięków na gryfie
Granie skal w pozycjach
Zmiany pozycji skali
“Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan
analiza harmoniczna utworu
dlaczego nucimy
nucenie
call & response
solo
“Still Got the Blues” Gary Moore*
“House of the Rising Sun” Bob Dylan
“Hotel California” Eagles
“While My Guitar Gently Weeps” The Beatles
“Little Wing” Jimi Hendrix
*Dla tego utworu (oraz kolejnych) realizowane punkty to: analiza harmoniczna, call & response, solo.
5: KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Realizowany na poziomach: Miks IIa, Miks IIb, Zaawansowanym
Nucenie pasaży trójdźwięków
trójdźwięk durowy
trójdźwięk molowy
Nucenie skal
jońska
eolska
dorycka
miksolidyjska
Nucenie harmonii utworów
“Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan
“House of the Rising Sun” Bob Dylan
“Hey Joe” Jimi Hendrix
“Hotel California” Eagles
Nucenie tematów utworów
“Eleanor Rigby” The Beatles
“Yesterday” The Beatles
Rozpoznawanie interwałów
w tonacji durowej
w tonacji molowej
6: AKOMPANIAMENT
Realizowany na poziomach: Miks IIa, Miks IIb, Zaawansowanym
Trójdźwięki
przewroty trójdźwięków na strunach: E1-G3, B2-D4, E1-D4
“Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan*
analiza harmoniczna utworu
akompaniament na strunach: E1-G3, B2-D4, E1-D4
“Hey Joe” Jimi Hendrix
“House of the Rising Son” Bob Dylan
“Hotel California” Eagles
Czterodźwięki
przewroty czterodźwięków w opalcowaniach “drop 2”
“Summertime” George Gershwin*
analiza harmoniczna utworu
akompaniament na strunach: E1-D4, B2-A5
“Autumn Leaves” Joseph Kosma
“Blue Bossa” Kenny Dorham
Inne opalcowania czterodźwięków
*Dla kolejnych utworów realizowane są te same podpunkty.
7: IMPROWIZACJA II
Realizowany na poziomach: Miks IIb, Zaawansowanym
“Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan*
analiza harmoniczna utworu
nucenie harmonii utworu
nucenie harmonii utworu “w przód”
nucenie harmonii utworu “w przód” + improwizacja
“House of the Rising Son” Bob Dylan
“Hey Joe” Jimi Hendrix
“Hotel California” Eagles
“Little Wing” Jimi Hendrix
*Dla kolejnych utworów realizowane są te same podpunkty.
8: ANALIZA HARMONICZNA
Realizowany na poziomach: Miks IIb, Zaawansowanym
Analiza solówki
“Californication” John Frusciante
“Knockin’ on Heaven’s Door” Slash
“Stairway to Heaven” Jimmy Page
Analiza akompaniamentu
“Stairway to Heaven” Led Zeppelin
“Niepokonani” Perfect
“Blackbird” The Beatles
Analiza skalowa
“Hotel California” Eagles
“Creep” Radiohead
“Little Wing” Jimi Hendrix
9: TECHNIKA I SKALE
Realizowany na poziomie: Zaawansowanym
Rozgrzewka
skala chromatyczna
akord majorowy
Ćwiczenia skalowo-harmoniczne
sekundy
tercje
kwarty
kwitny
seksty
septyny
Pasaże
akord durowy septymowy
akord majorowy
akord molowy septymowy
akord półzmniejszony
Etiuda techniczna
“Partita” J.S. Bach
“Freedom Jazzdance” Eddie Harris
“Donna Lee” Charlie Parker
10: BLUES
Realizowany na poziomie: Zaawansowanym
Utwory
“Dust My Broom” Hound Dog Taylor (slide intro)
“Red House” Jimi Hendrix (solo)
“Five Long Years” Eric Clapton (solo)
“Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)
“So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)
"Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)
"Slide Solo" Warren Haynes
Slow blues
analiza harmoniczna bluesa durowego
nucenie harmonii bluesa durowego
improwizacja na bluesie durowym
11: CZYTANIE NUT I AKORDÓW A VISTA
Realizowany na poziomie: Zaawansowanym
Czytanie nut a vista
wysokości nutowe
wartości nutowe
wysokości+wartości nutowe
omówienie gry w pozycjach
ćwiczenia na czytanie nut “do przodu”
Czytanie akordów a vista
omówienie rodzajów akompaniamentu
ćwiczenia na czytanie akordów “do przodu”
Próba / koncert
omówienie specyfiki pracy muzyka sesyjnego
ćwiczenia na czytanie nut i akordów pod presją czasu
WYMAGANIA PROGRAMOWE
dot. rozpoczęcia nauki na poszczególnych poziomach nauczania
POZIOM PODSTAWOWY / MIKS 0
brak dodatkowych wymagań
MIKS I
Jeśli Uczeń chciałby rozpocząć naukę na poziomie Miks I, powinien umieć zagrać utwór “Knockin’ on Heaven’s Door”*
zgodnie z formą z poziomu podstawowego
ew. z otwartym podręcznikiem na formie utworu
z metronomem ustawionym na 85-130 BPM
w dowolnej pozycji z instrumentem
na dowolnym typie gitary
akordy są ustawione
brzmiąco
choć mogą być ustawione dowolną techniką lewej dłoni
w tym dowolnymi palcami
oraz zmieniane w dowolny sposób
mimo to powinny być zmieniane skutecznie
bicie 2 oraz 22+ jest realizowane
ruchami zgodnymi ze strzałkami
czyli uczeń wykonuje ruch w odpowiednią stronę, również podczas strzałek w nawiasie
dowolną techniką gry prawą dłonią (w tym kostką)
z nauczycielem grającym temat
Chęć zmiany poziomu zgłoście Waszemu nauczycielowi :)
POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY
jeśli Uczeń chciałby przejść z poziomu podstawowego lub Miksu I na poz. śr. zaawansowany
powinien umieć zagrać utwór “House of the Rising Sun”
pozostałe punkty jak dla testu na Miks I
MIKS II A
temat “Utwór” opracowany do "Unforgiven” Metallica (podkład) włącznie
temat “Skale / Improwizacja I” opracowany do “Still Got the Blues” Gary Moore włącznie
MIKS II B
temat “Utwór” opracowany do “Stairway to Heaven” Led Zeppelin (intro) włącznie
temat “Skale / Improwizacja I” opracowany do “Hotel California” włącznie
temat “Kształcenie słuchu” opracowany do nucenia harmonii utworu “House of the Rising Sun” włącznie
nauka na kursie intensywnym lub super-intensywnym
POZIOM ZAAWANSOWANY
prosimy o kontakt mailowy z Sekretariatem